donderdag 24 september 2009
Nieuw viert 40 jaar Mona samen met 300 standbeelden

Amsterdam, september 2009 - Mona is jarig, en dat vieren we! In de nacht van 23 op 24 september werden 300 standbeelden in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Den Bosch en Zwolle feestelijk aangekleed met slingers, ballonnen en natuurlijk de puddingbeker feestmuts.





Geplaatst door: Lucio Jessurun



vrijdag 24 juli 2009
Nieuw kiest bio-eieren voor haar geld

Amsterdam, juli 2009 - -

We zijn er altijd als de kippen bij als het gaat om diervriendelijke initiatieven. Toen Biologica met het ‘adopteer een kip’ idee kwam, hoefden we daar ook niet lang op te broeden; dit is het ei van Columbus. Met slechts een kleine bijdrage krijgt een kip in Nederland alles om zich kiplekker te voelen; veel ruimte, vers stro, goede voeding, noem maar op. En als tegenprestatie kan de kip zijn (heerlijk biologische) ei altijd aan ons kwijt. Nou ja, we moeten wel even naar de bio-supermarkt, maar omdat het gratis is, is het allemaal koek en ei. De adoptiekip kan ook cadeau worden gegeven. Voor zo’n initiatief maken we graag even reclame. Dus nu allemaal als een kip zonder kop naar Adopteer een kip. Nieuw, het meest veelzijdige stukje reclamebureau, dankt u.

Disclaimer:

De hieronder afgebeelde gouden kip staat bij ons op de lunchtafel, en is tot de kam toe gevuld met speculaas. Bij de productie zijn geen kippen mishandeld of verguld.

Geplaatst door: Lucio



donderdag 2 juli 2009
Leeuwenstrijd

Cannes, juli 2009 - Dinsdag 23 juni: O jee, de Belgen flikken het weer.

Een vette voorsprong met leeuwen. Zijn we hier dan echt het vak verleerd? Uiteindelijk gingen de Belgen naar huis met maar liefst 29 stuks! leeuwenbeeldjes. En Nederland met een vette Grand Prix, de hoofdprijs. Niet alleen voor creatie, maar vooral voor vernieuwing en vooruitgang. De Nederlandse reclamewereld kan trots zijn. En we kunnen er weer een jaar vol goede moed tegenaan. Gefeliciteerd en bedankt Tribal DDB!

bron: De Standaard
Geplaatst door: NIEUW



dinsdag 9 juni 2009
Zo verleid je mannen!

Amsterdam, juni 2009 - Vrouwelijke communicatie is nog steeds hot, gelukkig maar. Deze maand was er in de Esta speciale aandacht voor deze manier van reclame maken, en dus kon Nieuw niet ontbreken.



Het artikel moest het wederom (zie de blogpost van 20-04-2009) doen met een opvallende buurvrouw. Een stevige boezem naast een artikel over Nieuw...wordt dit een trend?



Geplaatst door: Lucio



dinsdag 26 mei 2009
Soms kan er ook van alles een probleem gemaakt worden

Amsterdam, mei 2009 - Het is toch duidelijk dat het hier om druiven gaat?



Geplaatst door: Lucio



woensdag 13 mei 2009
Beste overheid

Amsterdam, mei 2009 - -

We begrijpen de noodzaak van veel dingen. We begrijpen dat het goed is om voorbereid te zijn op alle mogelijke gebeurtenissen. We begrijpen dat er altijd iemand is die het vuile werk opknapt. En we snappen dat er soms situaties zijn waar het welzijn van mensen boven dat van dieren gaat. Maar mag dit in het vervolg iets genuanceerder op de openbare webruimte? Misschien het woord “doden” vervangen door “ruimen” en de methode maar helemaal weglaten? Wij van Nieuw, voorstanders van alles bio, scharrel en vrije uitloop, danken u.




Geplaatst door: Lucio



maandag 11 mei 2009
Uitgekookte reclame

Amsterdam, mei 2009 - We moesten even slikken toen we het onderstaande reclamefilmpje onder ogen kregen...



Een bezoek aan de website van het filmpje onthulde waar het hier echt om ging.

Bravo, gekke mannen. Jullie hebben er een kijker bij.



bron: Madisonproducts
Geplaatst door: Lucio



woensdag 6 mei 2009
Aan tafel!

Amsterdam, mei 2009 - -

Net bij ons op het bureau aangekomen, binnenkort op een tafel bij u in de buurt: het Mona tafelkleedspel




Daar worden wij blij van. Kijk maar:



Geplaatst door: Lucio



donderdag 23 april 2009
Is dit een hint?

Amsterdam, april 2009 - -



Volgens mij probeert Microsoft ons iets duidelijk te maken. Voor nog meer amusement, check eens waar "racketeer" voor staat.

Geplaatst door: Lucio Jessurun



maandag 20 april 2009
Daar zijn we weer

Amsterdam, april 2009 - De Pers 16-04-2009




Gratis dagblad De Pers kwam onlangs met een verhaal dat voor Nieuw niet echt als nieuws kwam. In de eerste plaats omdat we al jaren vanuit deze overtuiging reclame maken. In de tweede plaats omdat onze Tirzah zelf voor het artikel geïnterviewd is.

Het inleidende stukje op de voorpagina moest het overigens wel met een hele bijzondere buurman (vrouw?) doen:





We hadden het niet beter kunnen bedenken.

Geplaatst door: Lucio Jessurun



woensdag 16 juli 2008
Onderzoek 'vrouwen en reclame' in volle gang

Amsterdam, juli 2008 - Nieuw zoekt momenteel in samenwerking met onderzoeksbureau Ferro uit hoe Nederlandse vrouwen aankijken tegen reclame.

Natuurlijk weten we al heel wat over vrouwen en reclame. Helaas is die kennis grotendeels gebaseerd op Amerikaanse onderzoeken. Hoog tijd dus voor een degelijk kwalitatief Nederlands onderzoek.
Daarom hebben we onze krachten gebundeld met Ferro. Vooral omdat wij hun narratieve onderzoeksmethode geknipt vinden voor dit onderwerp. Bij narratief onderzoek ondervraag je de proefersonen namelijk niet, je laat ze vrijuit vertellen en ervaringen uitwisselen over het onderwerp. Dat is vrouwen natuurlijk op het lijf geschreven. Bovendien krijg je zo veel eerlijkere 'antwoorden'.
Momenteel is het onderzoek in volle gang. Tientallen vrouwen wisselen hun reclame-ervaringen uit. Op de foto zie je een van de proefpersonen die de verhalen van andere leest en beoordeelt. Die verhalen bevatten een schat aan informatie!
We zijn nu al benieuwd naar de onderzoeksresultaten. Die gaan we zeker met jullie te delen. Later meer dus.

bron: kijk ook eens op de site van ferro
Geplaatst door: liesbeth



vrijdag 13 juni 2008
What Women Want

amsterdam, juni 2008 - Gisteren stonden Lies en ik op het VEA mini-congres RE:SET, What Women Want. Als laatste sprekers hadden wij de eer om te vertellen over ons creatieve werk. Konden we eindelijk eens laten zien hoe je al die vrouwenmarketing in de praktijk brengt.

Zoals zo vaak bij dit onderwerp, zat de zaal weer vol vrouwen. Blijkbaar denken veel mannen in ons vak nog steeds dat vrouwenmarketing- en communicatie het hobbyclubje is van een stel gefrustreerde dames met feministische inslag. Niets is minder waar. Gisteren werd weer volop bevestigd dat er simpelweg enorme commerciële kansen liggen.
Vrouwen zijn verantwoordelijk voor zo’n 85% van alle consumentenaankopen! 68% van de vrouwen voelt zich niet aangesproken door de huidige reclame! Als je dan nog niet door hebt, dat er iets moet veranderen....

Gelukkig zien onze klanten wel in dat vrouwen de sterkste economische factor zijn en ruiken ze de enorme kansen die er liggen.

We hebben nog een ander misverstand de wereld uit kunnen helpen op What Women Want. Al doet de naam anders vermoeden, vrouwencommunicatie is echt niet alleen voor vrouwen. Een vrouwelijke manier van communiceren spreekt net zo goed mannen, kinderen, bejaarden, invaliden, joden of homo’s aan. Simpelweg omdat de hele wereld aan het vervrouwelijken is, zoals Justien Marseille ons zo mooi liet zien én omdat ieder mens zowel mannelijke als vrouwelijke communicatie-eigenschappen bezit (met dank aan de nogal gemeenschappelijke presentatie van Jane en Philippa van Pretty Little Head).

De conclusie van onze presentatie was dan ook. We steken vooral al die energie in vrouwencommunicatie omdat je er gewoon veel meer mee bereikt.


bron: http://www.vea.nl
Geplaatst door: tirzah



donderdag 15 mei 2008
Nieuw blijkt 'zeer mannelijk'

Amsterdam, mei 2008 - Gisteren was Astrid van de Kerkhof van Zint ‘communicatie die verbindt’ bij ons op bezoek. Ze wees ons op een leuke test.

Tijdens een insprirerend gesprek over vrouwencommunicatie tipte Astrid ons de online mannelijk/vrouwelijk/androgyn test.
Natuurlijk hebben we ‘m zelf al gedaan. Wat bleek? Tirzah, Kirsten en ik kwamen unaniem als ‘zeer mannelijk’ uit de bus. Toch handig als je je specialiseert in vrouwencommunicatie, maar mannen zeker niet wil afstoten…

bron: doe hier de test
Geplaatst door: liesbeth



donderdag 8 mei 2008
Remember, Ginger Rogers did everything Fred Astaire did, but she did it backwards and on high heels.

amsterdam, mei 2008 - Deze mooie quote is van Faith Whittlesey



bron: Faith Whittlesey

Geplaatst door: liesbeth



dinsdag 22 april 2008
Nieuw wint het Nederlands kampioenschap achteruit inparkeren

amsterdam, april 2008 - Omdat we ons specialiseren in vrouwencommunicatie, profileert Nieuw zich al een tijdje ‘het enige bureau dat niet achteruit kan inparkeren’. Dat kunnen we binnenkort gaan ‘bewijzen’, want Hertz organiseert het Nederlands kampioenschap achteruit inparkeren

Wat niet veel mensen weten is dat onze grappige, profilerende zin eigenlijk een pertinente leugen is. Tirzah en ik zijn er namelijk juist heel erg goed in (oké Kirsten wat minder…) en scheppen er genoegen in onze auto’s in de kleinste plekjes te wurmen. We gaan ons dan ook zeker inschrijven voor het kampioenschap, dat we natuurlijk eigenlijk zelf hadden moeten organiseren…

bron: nu.nl
Geplaatst door: liesbeth



dinsdag 22 april 2008
We lijken weer verdomd veel op de doelgroep.

amsterdam, april 2008 - “Vrouw leeft groener dan man”, las ik in een artikel over een onderzoek dat de Twentsche Courant Tubantia liet uitvoeren.

Wat bleek toen ze een groep consumenten ondervroegen over duurzaamheid? Slechts 8,8% van de vrouwen is niet bewust bezig met een beter milieu. Bij mannen is dat 15,4%. En of het nou gaat om gezondheid, veiligheid, milieu of geldzaken, vrouwen maken zich méér zorgen dan mannen. Gelukkig zijn ze ook vaker bereid zelf in actie te komen voor een duurzamer wereld.

Ik moest meteen denken aan onze lunchtafel. Uit de gesprekken die daar regelmatig gevoerd worden, blijkt dat we ons inderdaad behoorlijk zorgen maken. Met name over de bio-industrie: de effecten ervan op het milieu, op onze gezondheid en vooral op het welzijn van de dieren. Gelukkig komen wij ook zelf in actie: de lunch wordt de laatste tijd almaar biologischer en vegetarischer...


bron: marketing online
Geplaatst door: liesbeth



woensdag 16 april 2008
Kippenverhalen

amsterdam, april 2008 - Communicatiearchitect ROB BENJAMENS was pas bij Nieuw op bezoek en vertelde ons over zijn nieuwe boekje: Chickentales. Ondernemen zoals vrouwen het zien.

Het inspirerende boekje gaat over 3 vrouwen die een eigen bedrijf beginnen -hoe herkenbaar!- en alles wat ze daarbij tegenkomen. Zo krijg je ongemerkt een heleboel leuke managementlessen... een aanrader!

bron: http://www.chickentales.eu/
Geplaatst door: liesbeth



woensdag 16 april 2008
The Break Up

Amsterdam, april 2008 - Dit geweldige filmpje -zonder happy ending- laat heel handig zien hoe veel adverteerders met de vrouwelijke consument omgaan. En wat dat doet met de relatie...



bron: http://www.youtube.com/watch?v=RZDXfB0Rd4Q
Geplaatst door: liesbeth



woensdag 2 april 2008
Yahoo wil adverteerder strikken met vrouwenblog

Amsterdam, april 2008 - Begint de wereld wakker te worden? Na Zyloms succes volgen er meer die het door hebben. Wij gelukkig al meer dan vier jaar:)

AMSTELVEEN - Yahoo Inc. lanceert de nieuwe site 'Shine' voor vrouwen tussen 25 en 54 jaar. Yahoo bediende deze doelgroep naar eigen zeggen tot nu toe onvoldoende.

De op 31 maart jl. gelanceerde site Shine is vooral bedoeld om ook adverteerders te trekken die zich richten op de beslisser in veel huishoudens. Yahoo zegt dat de vraag bij de adverteerders zelf vandaan komt.

Blogvorm
Anders dan de meeste Yahoosites, verschijnt Shine in blogvorm. Yahoo wil haar aanbod uitbreiden in ouderschap, sex en liefde, gezondheid, eten,
carrière, geld, entertainment, mode, schoonheid en astrologie.

Amy Iorio, vice president van Yahoo Lifestyles, zegt dat intern onderzoek laat zien dat vrouwen op zoek zijn naar een site met gevariëerde content en
communicatietools. 'Deze vrouwen zijn een soort van zorgdragers voor iedereen in hun leven', zegt Iorio. 'Ze hebben niet het gevoel dat er een plek is die hen ziet zoals ze zijn; een ouder, een echtgenote en een dochter. Naar die plek zijn ze op zoek.' (Bron: Tech2.com)


Geplaatst door: Kirsten Andres



donderdag 20 maart 2008
VROUWEN MINDER VAAK FAILLIET

Amsterdam, maart 2008 - Voor degenen die het nog niet wisten, nu kunnen vrouwen naast beter beleggen ook al beter ondernemen!

Retailnieuwsbrief donderdag 20 maart
VROUWEN MINDER VAAK FAILLIET

Vrouwen twijfelen veel, dat is algemeen bekend. Maar voor het ondernemerschap komt dat goed van pas. Mannen hebben juist de neiging zichzelf zwaar te overschatten waardoor ze vaak niet goed doordachte risico's nemen. Vrouwen die zoeken eerst alle voors en tegens tot in detail uit waardoor ze goed voorbereid ten dag komen. Dit kan een reden zijn waarom van de ondernemende vrouwen slechts 14,6 failliet gaat, terwijl dit bij de mannen maar liefst 85,4 % is.

Geplaatst door: Kirsten Andres



vrijdag 29 februari 2008
Mevrouw de autoverkoopster

Amsterdam, februari 2008 - Jaren terug werkte ik bij een groot reclamebureau. Zo eentje waar creatieven auto’s van de zaak hebben. Ook ik mocht een leuke uit gaan zoeken.....

Alleen: ik had nul komma nul verstand van auto’s. Daarom nam ik mijn vader mee op showroom-bezoek.

Blij als een kind stapte ik met hem de dealer binnen. Al snel was daar een verkoper: Goedemiddag mijnheer, mevrouw, kopje koffie? Dat was het laatste wat hij tegen me zei. Nadat hij het bekertje laffe automatenleut had overhandigd, wendde hij zich direct tot mijn vader. Hij complimenteerde hem met zijn goede smaak en stak een verhaal af waarbij de pK’s, kleppen, zuigers, cylinders, cc’s en injecties je om de oren vlogen. Blijkbaar kwam het niet bij hem op dat ook vrouwen soms grote, dure auto’s kopen. Jammer voor hem.

Bij de volgende ging het beter. Niet wat de koffie betreft, maar de verkoper vroeg in ieder geval of we op zoek waren naar een auto voor mijnheer of voor mevrouw. Deze keek mij dus tenminste aan toen hij z’n verhaal over pK’s, kleppen, zuigers, cylinders, cc’s en injecties begon. M’n vader was onder de indruk toen we het pand verlieten. Ik gefrustreerd.

Tóch gingen we nog even bij BMW kijken. Mannenbolwerk aller mannenbolwerken, vreesde ik. Maar toen we een sappig model stonden te bewonderen, was daar ineens een heel aardige mevrouw: Ga er maar lekker in zitten hoor, dan kom ik even naast je. Ze sprak over het uiterlijk van de auto, wees me op de finesses van het interieur, legde de verschillen tussen de diverse typen uit zonder een pK te noemen... langzaam werd ik meegezogen in een heerlijke rij-beleving. Toen ze de prijs van de auto noemde, was ik snel weer terug in de realiteit, maar één ding is gebleven: BMW is nog altijd m’n lievelings automerk. Dankzij dit staaltje vrouwencommunicatie rijd ik nu in een 6e hands 520 i.

Geplaatst door: Liesbeth Maliepaard



zondag 17 februari 2008
Barack Iglesias

Amsterdam, februari 2008 - Change! Maar wat wil Obama nou precies veranderen?

Barack Iglesias

Geen kwaad woord over de nieuwste runner-up van de Amerikaanse versie van idols. (Daarmee valt de popsterren-cultus rond presidentskandidaat Barack Obama wellicht het beste te vergelijken.) Ook ik ben onder de indruk van ‘smans aantrekkelijke verschijning. Ook ik ben onder de indruk van de You Tube ode door de Black Eyed Peas. En die van vele andere sterren. Ook ik ben voor change!

De PR machine rond Obama mag er momenteel op briljante wijze in slagen om de Obama-koorts naar grote hoogte aan te wakkeren, maar met de roep om verandering is iets vreemds aan de hand. Want welke rechtgeaarde wereldburger wil dat nu niet? Zeker na de afgelopen jaren van de, in faux-pas grossierende, cowboy uit Texas.

Maar wat wil Obama nou precies veranderen? Het vreemde is dat de berichtgeving hierover juist op dit punt blijft steken. En waar ook de media in Nederland over elkaar heen buitelen met lovende Obama woorden, lezen we weinig tot niets over waar de man nou eigenlijk voor staat. Liefde maakt blind, zou dat het zijn? Het lijkt er op, want een onderzoekje naar zijn verkiezingsprogramma levert veel verrassingen op.

Zo vraag ik me af of Obama-fan Robert de Niro zich realiseert dat zijn idool voorstander is van de doodstraf. Weliswaar “in die gevallen waarin de gemeenschap in haar recht staat om uiting te geven aan haar extreme woede”, maar toch. En hoe zit het met Scarlett Johansson? Zou zij hem blijven toezingen als ze zou weten dat Obama niet van plan is om iets te gaan veranderen aan het falende zorgsysteem? En al die andere coole sterren? Wat vinden zij eigelijk van het ‘eigen volk eerst’ standpunt van Obama, dat voorschrijft dat Amerikanen eerst aan werk moeten worden geholpen, voordat de allochtonen aan de beurt zijn?

Ondertussen valt er van de grote veranderingen al helemaal weinig te merken. Om kort te gaan: ik maak me zorgen over de behendige versiertrucs van Obama. Een spannende flirt is leuk. Maar het Witte Huis vraagt om een tikje meer diepgang. Daarom zet ik zet mijn geld op die andere kandidaat, die bewezen heeft niet gevoelig te zijn voor (amoureuze) avontuurtjes. Dan weet je tenminste wat je in huis haalt.

Geplaatst door: Minke Ouwehand



zondag 9 december 2007
Opmaken noodzaak voor carrièrevrouw!

Amsterdam, december 2007 - Bron: De Telegraaf

Nee toch he? Dit las ik vanochtend op telegraaf-online.

Vrouwen die make-up gebruiken hebben betere carrièrekansen. Opgedofte vrouwen krijgen niet alleen de betere banen, maar maken bovendien sneller promotie en verdienen beter dan vrouwen die minder lang voor de spiegel staan, blijkt uit Brits onderzoek.

Tijdens een enquête werden managers ondervraagd over het gebruik van make-up door hun vrouwelijk personeel. 64 procent van de leidinggevenden liet weten dat opgemaakte vrouwen een professionelere uitstraling hebben. Daarnaast antwoordde 18 procent van de ondervraagden dat een vrouw, door geen make-up te gebruiken, de indruk wekt dat ze zelfs niet de moeite neemt om er verzorgd uit te zien.

Uit het onderzoek bleek tevens dat mannen steeds vaker make-up gebruiken om oneffenheden op hun huid te camoufleren. Mannen menen dat overdadig gezichtshaar funest is voor hun imago. Zo vinden ze dat dikke, volle wenkbrauwen al snel intimiderend en zelfs afschrikwekkend werken.

Liefst 60 procent van de zakenlieden meent dat een baard of snor een slechte uitstraling veroorzaakt. Het kan erop duiden dat de drager te lui is om zich te scheren of dat hij iets te verbergen heeft.

Geplaatst door: Tirzah Laan



donderdag 6 december 2007
Voorpagina Adformatie: Nieuw bureau 'Bosley' zet in op vrouwen...

Amsterdam, december 2007 - Maar wie zit er achter de schermen?

Heel goed! Steeds meer bureaus zetten in op vrouwencommunicatie. Een gouden vondst, al zeg ik het zelf.

In het stukje staat: "De naam Bosley is een verwijzing naar de gelijknamige manager/man achter de schermen van Charlie's Angels."

Hoe kun je je als 'communicatie specialist' meteen ongeloofwaardig neerzetten in de markt? Begin een bureau gericht op vrouwen en noem jezelf naar de MAN achter de schermen...

Geplaatst door: Tirzah Laan



donderdag 29 november 2007
Ook een slimme meid is niet op haar pensioen voorbereid

Amsterdam, november 2007 - Het was een ienie-mienie artikeltje in het Parool op 28 november 2007: Vrouwen hebben geen idee over pensioen.

Misschien wel van de ANP server geplukt door een vrouw die ook de ogen uit haar kop schaamde, en zodoende de schade nog enigszins probeerde te beperken. Want het valt natuurlijk op geen enkele manier goed te praten dat maar liefst een derde nog nooit heeft nagedacht over een oudedagsvoorziening. Terwijl ze notabene bijna allemaal eerder willen stoppen met werken. Een kort onderzoekje op internet maakt het er niet vrolijker op. Zo laat onderzoeksbureau Intomart in opdracht van RVS verzekeringen weten dat vrouwen ‘volledig vertrouwen op de pensioeninkomsten van hun partner.’ De vrouwenbond van de FNV zag de bui al langer hangen en opende een speciale site die de vrouwelijke vooroordelen moet wegnemen: www.vrouwenpensioen.nl

De handen jeuken om hier eens een creatieve missie op los te laten. En ook voor Ciska Dresselhuys, de Viva en Heleen Mees is er nog een hoop werk aan de winkel. Voordat ze met pensioen gaan.

Geplaatst door: Minke Ouwehand